Atlantin yli Itämerellä pienellä purjeveneellä

4. juli 2018

Navigare necesse est vivere non est necesse - Kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa...

Atlantin yli Itämerellä pienellä purjeveneellä
 
Edessä oli varsin erikoinen purjehdusprojekti. Alkamassa oli 2700 merimailin eli 5000 km mittainen purjehdus Itämerellä. Tarkoituksena purjehtia Atlantin ylityksen matka Kanariansaarilta Karibialle yhtäjaksoisesti, pysähtymättä ja maissa käymättä koko Itämeren alueella. Olin suunnitellut, että aikaa tähän menisi noin kuukauden verran. Kyseessä olisi tiettävästi pisin yhtäjaksoinen avomeripurjehdus koskaan tehty Itämerellä.
 
Kuin valtamerelle lähtisi
Hankkeen valmistelu ei juurikaan eronnut sen ihan oikean Atlantin valtameren ylityksestä. Vene (Bavaria 300) oli tsekattu tarkasti ja huollettu. Kaikkea oli oltava mukana yli kuukauden tarpeisiin, oli sitten kyseessä juomavesi, ruoka, polttoaine tai sähkön tuotanto. Lähtövalmisteluita helpotti se, että niitä ihan oikeita Atlantin ylityksiä minulla oli takana kaksi, samalla veneellä ja yli 25 vuotta sitten tehtynä, joten osasin hieman arvioida, mitä edessä olisi ja mitä tulisimme matkalla kuluttamaan.
 
Uutta virtaa veneeseen saatiin uudella Sunwindin 200 Ah Lithium-akulla, jotka korvasi vanhan ja painavan 135 Ah lyijyakun. Vanha lyijyakku nostettiin pois veneestä vinssillä, kun uusi akku kannettiin paikoilleen yhden miehin sylissä. Siis valtava ero painossa. Vaihto kävi muutenkin helposti, sillä uusi akku meni kuin tehtynä vanhan akun paikalle, ainoastaan uudet akkukengät vaihdettiin ja akku oli valmiina kovaan käyttöön. Toki jännitystä oli ilmassa, sillä en yhtään tiennyt miten uusi akkuteknologia tulisi toimimaan pitkällä matkalla.
 
Lisävirtaa
Akun lisäksi matkalle valitsin Sunwindin 100-wattisen, taitettavan aurinkopaneelin, joka toimisi lisävirtalähteenä sekä hätävirtalähteenä, jos vaikka veneen moottorille sattuisi jotain korjaamatonta. Samalla sen saisi poistettua kannelta helposti, jos tiedossa olisi kovia kelejä. Kaksi ensimmäistä viikkoa aurinko paistoikin pilvettömältä taivaalta ja aurinkopaneelin tuotto oli huipussaan. Parhaimmillaan se pystyi tuottamaan saman verran kuin veneen navigointi-elektroniikka ja autopilotti kuluttivat, mikä oli meille erittäin positiivinen yllätys.


 
Uuden Sunwind Li-ion akun ominaisuudet olivat kyllä vertaansa vailla ja niiden tehopaino-suhde on ylivertainen. Uusi akku painaa noin puolet lyijyakkuun verrattuna ja se voidaan purkaa lähes tyhjäksi saakka (10%) kun lyijyakkua pitää alkaa lataamaan, jos jännite tippuu alla 50 %. Eli pystyimme käytännössä käyttämään akkua noin puolet pidempään ilman lataustarvetta. Li-ion akku ottaa myös mukisematta vastaan lähes kaiken latauksen eikä ns. pullon kaulaa pääse syntymään.
 
Uudet Li-ion akut ovat myös älykkäitä ja estävät väärinkäytön ja niiden toimintaa voi tutkailla kännykkä-aplikaation kautta, josta tulikin meille päivittäinen rutiini. Samalla sovelluksella pystyimme koko ajan tarkkailemaan päällä olevien sähkölaitteiden kulutuksen, sillä sähkön riittävyys koko matkan ajan oli projektin kannalta elintärkeää.
 
Pitkä purjehdushanke onnistui hyvin ja Sunwindin laitteet pelasivat erinomaisesti. Palasimme vajaan 26 vuorokauden jälkeen takaisin lähtösatamaan Helsingin Lauttasaareen aikaisin maanantaiaamuna 25.6. Hankkeen aikana kiersimme Kielin majakan Saksassa, Kemin majakan Perämerellä sekä Kotkan
majakan itäisellä Suomenlahdella.

Hankkeeseen liittyi myös ensimmäistä kertaa tehtävä yhteistyö Suomen ympäristökeskuksen SYKE:n kanssa, jossa erikoisvalmisteisella haavilla keräsimme mikromuovinäytteitä eri paikoista Itämeren alueelta. Näytteet lähetetään edelleen tutkittaviksi ja sen myötä saamme myötä hieman lisätietoa mikromuovin tilasta Itämerellä.

Tutustu lisää Ruffen huikeaan seikkailuun täältä: http://kuukausiavomerella.fi/ 

Jaa tämä: